27 de juliol 2008

La bicicleta de Sumji, d'Amos Oz

Properament farem Waipulectura XVII i agafarem les maletes intel.lectuals per a fer un espècie de viatge a Jerusalem del 1947. Aprofitant tot plegat, ahir vaig acabar d'escriure una Guia de Lectura de La bicicleta de Sumji, de l'escriptor israelià Amós Oz. No era la meva intenció, però quan vaig veure que per internet poca cosa s'hi podia trobar, vaig aprofitar la meva energia sense aturador i, vinga, ja tinc guia! No és res de l'altre món, però em fa il.lusió pensar que he fet alguna cosa mínimament creativa en aquest meravellós àmbit de la literatura.
Per tal de documentar-me bé, he repassat l'autobiografia de l'autor, Una historia de amor y oscuridad, on en un volum de 775 pàgines t'actualitzes i t'empapes a base de bé de la cultura, la història i de la religiositat de l'estat d'Israel durant el segle XX. Un llibre essencial si es vol entendre bé la història d'en Sumji i la seva transformació. També m'ha semblat fonamental la lectura de Mi querido Mijael, una altra obra brutal del mateix autor i que cito en un post anterior.

La bicicleta de Sumji és un llibre extraordinari, agredolç, de molta qualitat, recomable. He llegit alguna opinió on el titllen de senzillet, facilito, ... bé, és clar, està considerat un llibre pràcticament infantil. Potser tenen raó, sí, però un llibre que et parla del concepte filosòfic del canvi, de l'esperança com a recurs, de la supervivència com a objectiu, del descobriment de l'amor i els altres sentiments que amb ell et transformen com a ésser,... no sé, potser té un pam més de profunditat del que alguns es pensen.
La meva experiència amb La bicicleta de Sumji ha estat força positiva. El protagonista creix emocionalment rodejat en un món exterior aclaparant. La vida canvia, el món canvia, allò que avui és així demà és això...
...i anar fent i tornant a començar.